Pricing voor opleiders.
Veel opleiders maken gebruik van externe locaties om lessen te verzorgen. Zo ben je zelf waarschijnlijk ook wel eens naar een hotel of zalencentrum geweest om een cursus of training te volgen. Deze cursussen en trainingen gaan vaak door bij een bepaald aantal cursisten. Veel opleiders doen dit op een onderbuikgevoel. Stel dat een cursus voor één dag 300,- kost, de docent kost 500,- en het zalencentrum kost qua lunch per persoon 40,- en je betaald voor de zaalhuur incl. koffie en thee ook nog eens 300,-. Hoeveel cursisten heb je dan nodig? Een simpel rekensommetje zegt minimaal 4, maar is dat wel zo? Heb je dan wel een gezonde marge op je opleidingsproduct?
Achtergrond
Als opleider ben je bezig met opleidingen verzorgen. Je bent sterk in een bepaald vakgebied en je hebt een bepaalde visie. Je begint vaak kleinschalig op één locatie, maar je komt er na een aantal jaar achter dat er toch wel erg veel vraag is naar je product. Je gaat dus opschalen. Een dienst opschalen klinkt makkelijk, je hebt maar een aantal dingen waar je rekening mee moet houden. Capaciteit van de docent, materiaal en locatie. Nu is dat echter niet een erg groot probleem aangezien je met een paar telefoontjes je locatie, materiaal en docent hebt geregeld. Nu nog de cursisten. Het is niet je eigen locatie, dus het is vaak wat onwennig. Spannend of je je eerste groep buiten intern gaat opvullen! Maar waar trek je de streep? Wanneer gaat hij door? Hoe staan cursisten in de wedstrijd als ze te horen krijgen dat de cursus of training niet doorgaat? Daar hebben we een prima strategie voor. Je wilt graag dat je volle klassen hebt, maar je wil ook niet overkomen als hokkenvuller. Ook wil je dat de cursisten overboeken naar een andere locatie. De oplossing is simpel! Het begint bij pricing.
Oplossing
Concurrentieonderzoek, plannen maken, reserveren, maak gebruik van minimum aantallen en hou je aan de regels.
Cost control
Minimum aantal cursisten per groep
Gezonde marges
Nieuwe locaties o.b.v. data
Stel minimum aantallen op en hou je ook daadwerkelijk aan die aantallen. Zo kun je soms een cursus wel door laten gaan met één cursist minder omdat je een marge hebt ingebouwd. Laat een cursus niet starten op break-even. Door middel van concurrentieonderzoek, cost-pricing, locatieonderzoek, bestaande data en minimum aantallen gaat jouw marge omhoog. Om een tipje van de sluier op te lichten; >45% marge op een volle groep is nog niet eens heel veel.
What’s in it for me?
We hebben wat voorbeelden die je kan verwachten op een rijtje gezet.
Gezondere marges
Handvatten
Minimum aantallen om de cursus door te laten gaan
Nieuwe locaties
Cost Control
Inzicht in je pricing
Prijsstrategie
De make- or buy decision
'What if' Scenarios
Concurrentie onderzoek
Inregelen automatisering concurrentieonderzoek
Onderzoek of sales teruglopen door concurrentie
En nog veel meer!
En wat nu?
Neem gewoon eens contact op. We komen er samen echt wel uit. Control is ons ding. Business en Commercieel, we draaien onze hand er niet voor om. Stukje Finance is ook leuk, maar je behaalt meer winst met Commercieel Control. Door jarenlange ervaring als (online) marketeer en commercieel controller is er meer dan voldoende bagage. Bel gewoon eens naar 06-57833136 of stuur vrijblijvend een mail naar koffie@jimbob.nl. Ik kom langs -no strings attached- en we kijken wat er mogelijk is. Of neem nog een kijkje tussen alle cases!