Welkom aan boord van deze zakelijke reis, waar we de geheime saus onthullen die bedrijven naar nieuwe hoogtes katapulteert: commercieel control. Je zou kunnen denken dat het allemaal om de cijfers gaat, maar laten we je een geheimpje verklappen; er zit veel meer achter. Commercieel control is de sterke wind in de zeilen van een bedrijf, de GPS die de koers bepaalt, en de kapitein die waakt over de gehele operatie. Duik met ons in de kern van deze functie en ontdek waarom het zoveel meer is dan alleen cijfers. Laten we de mythe doorbreken en het ware gezicht van commercieel control onthullen!
Financiele planning en analyse
Bij financiële planning en analyse, de navigatiesystemen van je ondernemingsschip, ben jij aan het roer. Laten we zeggen dat je de golven van een zorginstelling bevaart. Met de kaart van elke afdeling voor je, teken je uit welke schatten er nodig zijn om de doelstellingen van elke afdeling te bereiken – jouw uitgebalanceerde budgetten. Denk hierbij aan je jaarplan, of je operationeel plan, in ieder geval één plan. Ondertussen houd je één oog op de horizon, let je op veranderingen in de wind en in het water – de werkelijke uitgaven – en stuur je bij waar nodig. Zo blijf je koers houden, ongeacht de weersomstandigheden!
Denk hierbij aan een marketingbudget of salesbudget. Stel dat je marketingafdeling smijt met geld en dingen daadwerkelijk ook dubbel aanschaft. Daar moet je wel grip op hebben. Stel dat je een nieuwe website wil. Maar… bij marketing geven ze aan dat deze rond de 20.000 gaat kosten. Is het dan een idee om deze als investering te activeren? Zo smeer je je kosten uit over een aantal jaar. Dit soort dingen komen ook uit de koker van een commercieel controller.
Strategische besluitvorming
Als commercieel controller ben je ook aan zet bij de strategische besluitvorming. Misschien sta je aan het roer van een technologiegigant en overweeg je een klein softwarebedrijf in je vloot op te nemen. Zoals elke goede kapitein bestudeer je de kaart nauwkeurig: je analyseert de financiële gegevens van het doelbedrijf, beoordeelt de waardering en helpt bij het manoeuvreren van de onderhandelingen om de beste deal te krijgen. Je zet je strategische denkhoed op, plant je koers en navigeert je bedrijf naar nieuwe en winstgevende wateren.
Maar nu even zonder gekkigheid. Bij een overname wil je ook inzichten in bedrijfsgegevens. Je wil wel graag weten wat je koopt. Als commercieel controller analyseer je de sales- & marketingkant van dit verhaal. Denk aan de 6p’s, ROI op sales, ROI op marketinguitgaven en last but not least; inventariseer je ook risico’s. Je bent in principe de financiële ruggengraat van commercie. Wij kijken verder dan onze neus lang is en onderzoeken ook wat voor mogelijkheden uit de aankoop voortvloeit.
Prestatiebeoordeling
Maar het is niet genoeg om alleen maar een goede routeplanner te zijn; je moet ook in staat zijn om de prestaties van je schip te beoordelen. Misschien ben je de kapitein van een telecomgigant. Je zou je oog kunnen laten vallen op de winstgevendheid van verschillende diensten – mobiele data-abonnementen, breedbandinternetdiensten – en kijken welke het beste vaart. KPI’s zijn ó zó belangrijk in dit opzicht. Je moet meten. Stel dat je financieel dienstverlener bent en je boekt betalingen en verwerkt betalingsverkeer. Maar hoe lang duurt zo’n boeking eigenlijk? Vaak heb je geen idee. Breng dit in kaart voor een aantal weken, gewoon ongegeneerd per persoon, en trek je conclusies. Hang er KPI’s aan en stuur daarop aan. Zo kun je FTE vrijspelen. En natuurlijk ook meten hoe je team presteert. Als je denkt, dat is niets voor mij. Ik vind het goed zo, dan moet je toch echt eens achter je oren krabben. Je bent stuurloos op dat vlak.
Risicobeheer
En natuurlijk, last but not least, het belangrijke gebied van risicobeheer. Stel je voor dat je aan het roer staat van een productiebedrijf. Je hebt een uitgebreide kaart van je toeleveringsketen en je oog is scherp afgesteld op eventuele ijsbergen – risico’s zoals verstoringen in de levering van grondstoffen. Maar je hebt al een actieplan klaarliggen. Je stelt strategieën voor om deze risico’s te beheersen, zoals het diversifiëren van leveranciers of het opbouwen van noodvoorraden. Je bent altijd klaar om de koers te verleggen en het schip veilig door de storm te loodsen.
Een andere uitdrukking hiervoor is dan ook wel; in control zijn.
Het leven in commercieel control is een avontuur vol uitdagingen en mogelijkheden. Het vraagt om vaardigheid, inzicht en een sterk richtingsgevoel. Maar met de juiste kapitein aan het roer, kan elke onderneming de golven van de markt trotseren en een succesvolle koers varen!
Moraal van het verhaal
Commercieel control is dus een breed en veelzijdig veld, waarbij elke dag nieuwe uitdagingen en kansen biedt. De impact van goed commercieel control op het succes van een bedrijf kan niet worden onderschat, omdat het de financiële stabiliteit, strategische richting, en operationele efficiëntie van het bedrijf ondersteunt.
Commercieel control kan ook parttime. Eén dag in de week, of gewoon een aantal dagen. We kunnen ook samen een plan opstellen zodat je in control geraakt. Niks is te gek. Neem contact op via koffie@jimbob.nl of bel even naar 06-57833136.